حق پرچم و توقف ایستاده بر عرشه کشتی‌های معدنی

​توسعه صادرات محصولات معدنی نیازمند توسعه بنادر کشور است اما متاسفانه بنادر کشور برای بارگیری یا تخلیه مواد معدنی آن‌طور که باید آماده نیستند، این در حالی است که ایجاد زیرساخت‌های اساسی در بنادر نقش بسیار مهمی در کاهش قیمت تمام‌شده داشته و قدرت رقابت در بازارهای صادراتی را افزایش می‌دهد.

از سویی دیگر کشورهای معدنی به ویژه استرالیا و برزیل با هدف کاهش هزینه حمل بار خود به دنبال ساخت کشتی‌های غول‌پیکر هستند. امروز با افزایش روابط خارجی ایران با کشورهای دیگر به‌ویژه کشورهای اروپایی، بازارهای صادراتی بیش از پیش گسترده می‌شوند، در نتیجه مسئولان معدنی باید به‌دنبال ایجاد زیرساخت‌های اساسی برای توسعه گلوگاه‌های صادراتی باشند.

 

حق پرچم و افزایش کرایه حمل
پروا سلطانی، عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران در گفت‌وگو با صمت درباره وضعیت بنادر ایران، اظهار کرد: مهم‌ترین مشکلی که در این بخش وجود دارد این است که بنادر ایران سال‌هاست لایروبی و بازسازی نشده‌اند، در نتیجه امکان پهلوگیری برای کشتی‌هایی با ظرفیت بالا وجود ندارد. به گفته سلطانی، در حال حاضر اغلب کشتی‌هایی با ظرفیت 70هزار تن امکان پهلوگیری در بنادر ایران را دارند. وی ادامه داد: در واقع امکانات جدید از گذشته تا به امروز در بنادر ایران ایجاد نشده و اسکله‌های متفاوتی ساخته نشده‌اند. با افزایش ترافیک در بنادر کشتی‌ها مجبورند مدتی در لنگرها منتظر مانده تا زمان تخلیه بار یا بارگیری آنها فرا رسد. این عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران در ادامه تصریح کرد: موضوع دیگر این است که، اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای 10درصد حق پرچم (برای کشتی‌هایی که پرچم ایران را ندارند) را علاوه بر کرایه حملی که صاحب کالا به کشتی پرداخت می‌کند، دریافت می‌کند. اما نکته مهم این است که چرا حق پرچم باید به اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای که ارتباطی با بنادر ندارد داده شود که در نهایت منجر به افزایش هزینه حمل کالا می‌شود.

 

حق توقف، تمایل صاحبان کشتی را کاهش می‌دهد
سلطانی با بیان اینکه حقوق و عوارضی که از کشتی‌های ایران اخذ می‌شود با استانداردهای بین‌المللی اختلاف داشته و بسیار گران است، گفت: درحالی که امکانات و تجهیزات موجود در بنادر کشورهای دیگر بسیار مجهز و بروزتر از ایران است اما میزان حقوق و عوارضی که در بنادر ایران دریافت می‌شود بسیار بیشتر از رقم‌های جهانی است. سلطانی در پاسخ به این سوال که، نبود زیرساخت‌های اصلی در بنادر ایران چه تاثیری بر افزایش روابط فعالان معدنی ایران با شرکت‌های معدنی جهان خواهد داشت، اظهار کرد: زمانی که رونق اقتصادی ایجاد می‌شود بدون شک بنادر نیز شلوغ شده و به دنبال آن رفت‌وآمد کشتی‌ها نیز بیشتر خواهد شد. اما متاسفانه نبود زیرساخت‌های اصلی در بنادر و وجود مشکلات یادشده می‌تواند هزینه زیادی را به صاحبان کالا تحمیل کند. نخستین اتفاقی که در این زمان رخ خواهد داد، موضوع حق توقف است. در واقع کشتی‌ها مبلغی را به عنوان حق توقف دریافت کرده تا زمان پهلوگیری آنها فرارسد. حق توقف می‌تواند هزینه حمل را افزایش دهد. از سویی دیگر برخی صاحبان کشتی ترجیح می‌دهند به جای پرداخت حق توقف در مسیر دیگر بار جابه‌جا کنند، این موضوع باعث افزایش کرایه حمل، کاهش قدرت رقابت صاحبان محصولات معدنی و افزایش قیمت تمام شده خواهد شد. در واقع حق توقف می‌تواند از علاقه کشتی‌های دیگر برای پهلوگیری در بنادر ایران بکاهد.
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00

چاپ   ایمیل

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید