از شفاف‌سازی فعالیت‌های معدنی تا سرمایه‌گذاری در جوامع محلی

از شفاف‌سازی فعالیت‌های معدنی تا سرمایه‌گذاری در جوامع محلی

 

امروز 5 سپتامبر روز جهانی خیریه است. چندین دهه از زمانی که بنگاه‌های اقتصادی فعالیت خیر را در قالب مسئولیت اجتماعی شرکتی انجام می‌دهند می‌گذرد. به همین مناسبت نگاهی به استراتژی‌های مسئولیت اجتماعی در 5 شرکت معدنی بزرگ انداخته‌ایم.

Persol CSR

شفافیت فعالیت‌های معدنی در مناطق پرخطر، آموزش نیروهای محلی، استخدام آنها در معادن و حمایت از کسب‌وکارهای بومی مهم‌ترین این استراتژی‌ها هستند.

آلفامین ریسورس:

آلفامین یکی از شرکت‌هایی است که مبارزه با خشونت در معادن پرخطر آفریقا را به عنوان استراتژی مسئولیت اجتماعی خود انتخاب کرده است. این شرکت تصمیم به شفاف‌سازی فعالیت‌های معدنی در منطقه سرشار از قلعِ کنگو گرفته است و به منظور توسعه جوامع محلی استخراج و عرضه مواد معدنی را تنها از کانال‌های قانونی انجام می‌دهد.

اوز مینرال:

این شرکت احتمالا یکی از فعال‌ترین شرکت‌های مس در زمینه بازگشت سود به جوامع محلی است. اوز مینرالِ استرالیایی در سال 2015، نزدیک به 336 هزار دلار از سود خود را در جوامع محلی سرمایه‌گذاری کرد. مهم‌ترین فعالیت‌های این شرکت عبارتند از اعطای بورسیه دانشجویی به دانش‌آموزان مناطق دورافتاده، افزایش درصد استخدام زنان به 24 درصد و حمایت از برگزاری رویدادهای فرهنگی در جامعه محلی.

مت مک‌دونالد:

این شرکت به مشاوره‌هایی که در حوزه مسئولیت اجتماعی به شرکت‌های گوناگون می‌دهد شناخته می‌شود. مت مک‌دونالد با هدف توسعه انسانی و اجتماعی در مناطقی که دارای معادن ارزشمند هستند سراغ همکاری با کنگره ملی ایدز در زامبیا رفته است. این شرکت به همراه 8 شرکت معدنی برنامه جامعی را برای افزایش آگاهی در جوامع محلی در رابطه با جلوگیری از HIV تدارک دیده است.

ریو تینتو:

غول معدنی جهان استراتژی‌های مسئولیت اجتماعی‌اش را محدود به جوامع محلی نکرده‌است. ریو تینتو برای سودمند کردن فعالیت‌های معدنی‌ خود فعالیت‌هایی مثل حفاظت از منابع طبیعی، جلوگیری از گرمایش زمین و استخدام نیروهای محلی را در دستور کار خود قرار داده است.

24 درصد نیروهای ریو تینتو در معدن ویپا باکسیت بومی هستند و 13 درصد معدنکاران آن اصالتا استرالیایی نیستند. این مجموعه همچنین قبل از راه‌اندازی این معدن اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی معدن‌کاری برای بومیان منطقه کرد تا بتواند آنها را استخدام کند.

گلنکور:

شرکت چند ملیتی گلنکور در سال 2014 در استراتژی‌های مسئولیت اجتماعی‌اش تجدید نظر کرد. این شرکت به منظور ایجاد تحولات اقتصادی در مناطق معدنی که زیر پوشش دارد، بیش از 15 میلیارد دلار صرف فعال‌سازی و رشد کسب‌وکارهای موجود در منطقه کرده است. 

این شرکت همچنین میلیون‌ها دلار صرف زیرساخت‌های شهری و عمومی، توزیع انرژی در مناطق معدنی، جاده‌سازی و آبرسانی کرده‌است.

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00

چاپ   ایمیل

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید